Monday 20 June 2011

Dosa Simpan Kuku Panjang Seperti Bela Babi

Assalamualaikum... 
Baru sebentar tadi Tamar ada terbaca satu rencana yang bertajuk Dosa Simpan Kuku Panjang Seperti Bela Babi yang ditulis oleh saudara Solihin Zubir .. Tamar tertarik dengan apa yg disampaikan oleh beliau dan ingin berkongsi dengan teman2 pembaca.... Silakan....

Dosa Simpan Kuku Panjang Seperti Bela Babi



Menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi!!!! uppsss.. khinzir lembut sikit.. Jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.. uiii.. jenuh samak.. so, potonglah kuku anda..

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.


Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah..

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini belum termasuk korek taik hidung, telinga, basuh berak dan sewaktu dengannya lagi..
lelaki dan wanita yang mempunyai kuku terpanjang di dunia

p/s: Kepada sape2 yg kuku panjang, cepat2 la gi potong... Tamar pon nak gi potong kuku jgk, berjumpa lagi di lain masa dan ketika.. sekian saja untuk kali ini.. 
Assalamualaikum...


No comments:

Post a Comment