Saturday, 4 June 2011

Dah Jadi Tapi Tak Jadi..

Assalamualaikum..
Terima kasih kerana sudi menjenguk blog Tamar..

Hari ni dari pagi sampai  ke petang, panas memanjang.. Tiba2 macam teringin nak makan piza, nak kuar pegi rasa malas, dah la panas, kena tunggu bas tepi jalan,memang x la.... lagi pon fulus xbarapa banyak.. tamar pon apa lagi, mengidam punya pasal, Tamar pon masak la sendiri (bajet cam pandai) .. tu pun time rajin laa, kalau malas, tamar puasa je la...

Jom Tamar kongsi resepi Piza Tamar...
(maaf ek, xde tamar dalam pizza Tamar..)

Mula2 Tamar sediakan doh(dough)..


 Bahan2 utk buat doh ialah:
•    Tepung gandum
•    Minyak masak
•    Yis (yeast)
•    Air
•    garam

Cara2 penyediaan:
Sediakan tepung gandum secukup rasa, bentukkan tepung menjadi seperti kawah, masukkan air,yis,garam dan minyak masak.. kacau dengan pelahan2 supaya tepung tidak pecah..uli doh sehingga sebati, kalau doh Nampak cair,tambahkan tepung gandum..
 
Lepas 2, sediakan bahan2 topping pula..



 Tamar xde banyak pilihan, so Tamar guna saja ape yg ada dalam peti sejuk..
•    Daging burger
•    Cendawan
•    Isi ikan
•    Tomato
•    Lobak merah
•    Lada besar
•    Bawang besar
•    Keju (adik Atie cakap, “cheese la, keju xkenal”)

Lepas tu tamar sapukan minyak bawang putih pada doh dan masukkan dalam ketuhar, bagi doh masak dulu..
 

Bila rasa doh dah masak, Tamar kluarkan dan sapu sos cili pulak...

Lepas tu, Tamar taburkan bahan2 topping...

Tambah sikit serbuk lada hitam dan masukan ke dalam ketuhar...
Tunggu hingga masak!!!
Ape? Brape minit?
Opsss!!, sowi la tadi xpakai jam.. pakai agak je...

Taadaaaaaaaa!!!!!!!
Dah masak dah...


Cantik x??
Ape?? xcantik?
 
Memang la xcantik sebab tamai main campak je...
Itu la resepi pizza Tamar.. Nampak macam jadi kan...
Hakikatnya, pizza 2 xjadi seratus persen..sebab....
Tamar lupa nak perapkan doh.. yis xsempat nak bertindak balas.. sebab 2 piza tamar xkembang...
Hahaha..
biasa la, gagal sekali bukan bermakna gagal selama2nya, betol tak....
len kali bersedialah utk gagal lagi...

jam telah menunjukkan pukul 4 pagi
sekian saje untuk kali ini, semoga berjumpa lagi di lain kali..insyaallah..
assalamualaikum...

2 comments:

  1. gud job...heee...cm sdap jah...ley try resepi ni... ;)

    ReplyDelete
  2. selamat mencuba.. hahaha.. klu xjadi, diam2 saja...

    ReplyDelete