Saturday, 26 November 2011

Selamat Berhijrah

Assalamualaikum...

Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam serta merupakan hari pertama dan tahun baru bagi Takwim Hijrah.



DOA AWAL TAHUN HIJRIAH

Bismillahirrahmanirrahim

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, ahli keluarga, dan sahabat-sahabatnya.

Ya Allah, kami menadah tangan kepada-Mu pada waktu malam dan siang dalam keadaan kami bertawassul dengan nama-nama Mu, dalam keadaan kami mengharapkan gedung rahmat yang sarat di samping Mu. Dan dalam keadaan kami cinta sesungguhnya kepada-Mu dan cinta apa yang menghiasi kebesaran-Mu.

Ya Allah, Ya Rabbal Jalil. Dengan sunnah-Mu menjelang kini tahun baru yang telah Engkau tentukan mengikut qada dan qadar di Loh Mahfuz-Mu. Kami meredahnya di bawah Iradah dan Qudrat-Mu. Sebagai makhluk-Mu yang sentiasa mencari keredaan-Mu. Kehadiran tahun baru ini, memungkinkan kami menadah tangan memohon rahman-Mu, kami pertautkan permohonan kami sekental-kentalnya kepada Mu. Kami mengharap perdampingan taufik dan hidayah-Mu yang telah Engkau berikan kepada kami pada masa-masa yang lalu sepanjang usia kami. Engkau sempurnakan perlindungan dan pemberian-Mu yang begitu melimpah kepada kami. Jadikanlah diri kami, hati kami serta seluruh anggota badan kami jati kekuatan, sepertimana Engkau berikan kepada hamba-hamba Mu yang terpilih. Supaya kekuatan ini dapat kami gunakannya sebagai pelindung daripada segala kemungkaran, sama ada yang zahir atau yang batin.
Dan dengannya kami dapat kelapangan pemikiran, keindahan kehidupan, kekuatan dalam keyakinan, ketetapan dalam pegangan agama, dan kebaikan untuk diri kami dan orang-orang sekitar kami.

Ya Allah, hindarkan kami daripada segala yang merungsingkan, pemikiran yang membingungkan, pengalaman yang menyedihkan dan menyempitkan dada kami. Kurniakan kepada kami keselamatan dalam pemeliharaan-Mu yang dapat melindung kami dari sebarang kejahatan, keburukan dan kerunsingan. Ya Allah, rahmatilah permintaan kami, terimalah kepasrahan diri kami kepada-Mu, Wahai Penolong hamba yang meminta pertolongan, tolonglah kami. Wahai Pencegah kemusnahan, hindarilah kami dari kemusnahan dan keporak-perandaan. Ya Rahman, Ya Rahim, jadikanlah lipatan tahun baru ini pembuka bagi kejayaan, ketenangan yang menyeluruh untuk kami dan kaum Muslimin keseluruhannya memelihara agama-Mu. Hamparkan di dalamnya hamparan rahmat-Mu sepertimana Engkau berikan kepada hamba-hamba Mu yang terpilih. Rahmat yang dapat menghindarkan segala kepayahan dan kerunsingan. Ya Allah, kekalkanlah tahun-tahun yang akan datang dalam hidup kami dengan catatan kegembiraan, kebahagian dan kelapangan, supaya kami dapat rasakan dalam detik hidup kami kenikmatan yang ada padanya. Ya Allah, jadikanlah tahun yang akan datang, semulia-mulia tahun yang Engkau berkati ke atas kami. Jadikanlah kami orang yang paling bahagia bersama-Mu. Ya Allah, ampunkanlah segala kesalahan kami, dan terimalah kebaikan kami, berkatilah masa, waktu dan segala gerak-geri kami.

Wassallalahu Ala Sayyidina Muhammad wa Ala Aalihi wa Sahbihi Wassalam.

Salam Maal Hijrah
Tahun Baru 1433 Hijrah
Kita Hijrah Menuju Kebaikan,
Semoga Kita Masih Teguh Iman & Islam.
Semangat Baru, Harapan Baru
Rencana-rencana Baru
Menyelesaikan Pekerjaan Yang Masih Tertunda.
Wasalam


Friday, 18 November 2011

Nasi Goreng Udang

Assalamualaikum dan selamat pagi..

Apa kaba teman2 di pagi ini?
Harap2 sihat semuanya..
Pagi ni Tamar nak berkongsi satu resepi ngn kawan2..
Resepi apa?

Mengidam Pasta!

Assalamualaikum

Mengidam Pasta??? Hahaha.. macam orang mengandung la plak...
Jadi apa lagi, bila dah mengidam ni, kena la tunaikan... kalau xtunaikan, kempunan la jawabnya.. kan kan kan.. Tamar pon mula sediakan bahan2.... Opss.. terlupa pulak yang kami ni owg melayu sejati.. mana la ada mee (pasta) kt umah ni... ermmm... Fikir!
Fikir.!
Fikir..!
Fikir...!
Fikir....!

Wednesday, 16 November 2011

Soalan Paling Susah

Assalamualaikum..

Tamar ada beberapa soalan yang tak mampu Tamar jawab, nak minta pertolongan teman.. boleh tak? soalannya seperti di bawah..



Soalan 1 : Siapakah Juara Akademi Fantasia musim pertama?

Soalan 2 : Siapakah artis perempuan Hollywood yang menyanyikan lagu "Beautiful Liar"?
 
Soalan 3 : Siapakah RAJA LAWAK Musim Keenam?

Soalan 4 : Berikan satu judul lagu terbaru Anuar Zain?
 
Soalan 5 : Siapakah hos untuk rancangan Melodi terbitan TV3?
 
Soalan 6 : Apakah nama kumpulan RAP yang terdiri dari 3 orang adik beradik yang terkenal di Malaysia ?
 
Soalan 7: Siapakah yang menyanyikan lagu "Gemilang"?

Soalan 8 : Siapakah nama isteri Beckham?
 
Soalan 9 : Siapakah nama laki Siti Nurhaliza?

Soalan 10 : Apakah nama kakak Siti Nurhaliza yang bertanding dalam AF6?

Sesiapa yg berjaya menjawab dengan betul... ada hadiah menanti anda... Hadiahnya adalah.. 

Makan Malam Tanpa Had di rumah sendiri
Penerbangan ke Bali (tambang bayar sendiri)
dan 
tajaan Pakaian untuk selama2nya daripada KainKapan Snd. Bhd.

Selamat mencuba... 
Sekian, terima kasih
Wasalam...

Friday, 11 November 2011

La Tahzan!!!

Assalamualaikum..
Jangan bersedih, Hidup ini bukan untuk bersedih... 

Kepada semua sahabat-sahabat yang sedang diuji, yang telah diuji & yang belum diuji.. sedarilah bahawa jika anda tidak hidup hanya dalam batasan hari ini saja, maka akan celaru fikiran Anda, akan kacau semua urusan, dan akan semakin menggunung kesedihan dan kegundahan diri Anda.

  
Jika dunia ini tiada keimanan di dalamnya, maka dunia ini tidak berguna, tidak bernilai dan tidak bermakna.

Jangan bersedih, sesungguhnya rasa sedih akan selalu mengganggu dengan kenangan masa lalu, akan membuatmu khuatir dengan segala kemungkinan di masa yang akan datang, dan akan menyia-nyiakan kesempatan pada hari ini.

Jangan bersedih, sesungguhnya rasa sedih hanya akan membuat hati menjadi kecut, wajah menjadi muram, semngat akan padam, dan harapan akan menghilang.

Jangan bersedih, sebab kesedihan hanya akan membuat musuh gembira, membuat kawan bersedih, membuat orang yang mendengki senang, dan membuat hakikat-hakikat yang ada berubah.

Jangan bersedih, sesungguhnya rasa sedih sama dengan menentang qadha', dan menyesali sesuatu yang pasti, jauh dari sikap lembut dan benci terhadap nikmat.

Jangan bersedih, sesungguhnya rasa sedih tidak akan pernah mengembalikan suatu yang hilang dan yang telah pergi, tidak akan membangkitkan orang yang mati, tidak mampu menolak takdir, dan tidak mendatangkan manfaat.

Jangan bersedih, sesungguhnya rasa sedih itu datangnya dari syaitan, dan kesedihan itu adalah rasa putus asa yang menakutkan, kefakiran yang menimpa, putus asa yang berlanjutan, depresi yamg harus dihadapi, dan kegagalan yang menyakitkan.

Petikan dari terjemahan buku 'La Tahzan' oleh Dr, 'Aidh bin 'Abdullah Al-Qarni

Wednesday, 9 November 2011

Hari Ini Aku Hidup

Assalamualaikum..

Segala pujian itu hanyalah untuk Allah Taala, yang maha Menghidupkan dan maha Mematikan.

Sesungguhnya, kehidupan yang kita lalui ini sebagai satu ujian untuk diri kita supaya menjadi pendorong untuk melakukan sebaik-baik amalan untuk Allah Taala.

"Dialah yang menjadikan kematian dan kehidupan, untuk menguji kamu yang mana satu yang paling baik amalan nya, dan Dialah Tuhan yang maha Perkasa lagi maha Pengampun" (almulk:2)

Kehidupan yang sementara inilah yang perlu kita gunakan sebaik-baiknya agar mendapat bekalan yang mencukupi untuk menuju negara akhirat. Dan sebaik-baik bekalan itu ialah Taqwa.

" Berbekallah, sesungguhnya, sebaik-baik bekalan itu ialah Taqwa" (albaqarah:197)

Dan apakah erti Taqwa itu?

Saturday, 5 November 2011

SomTamKu Masin...


Assalamualaikum..

Tadi masa tolong umi masak nasi lemak… Terlihat betik muda kat tepi meja, sungguh menggoda.. hihihi.. rasa cam nak makan somtam jer…

Selongkar dalam peti ais, cari bahan2.. bawang putih ada.. cili padi ada.. limau nipis ada.. tomato ada.. sos ikan xde (guna kicap sotong), kacang goreng ada (kebas kacang nasik lemak umi)… Alamak!!! Udang kering TAK ADAHummmmm???  xpe2.. guna saja BELACAN.. hihihi.. belacan pon diperbuat daripada udang jugak kan kan kan… 

Bahan2 dah ada, mula2 tumbuk bawang putih,  cili padi (5 biji) dan udang kering (belacan). Masukkan ke dalam mangkuk. Masukkan kacang goreng, betik yang telah diparut. Gaul hingga sekata.  Tuangkan sos ikan (kicap sotong) , air limau nipis, gula dan tomato. Kacau hingga sebati dan SIAP!!
 
Senang je kan..

gambar ni, pinjam dalam tenet je..


Jom Makan.. Nyum3x….opsss! Masin la… hahaha.. Terlebih belacan… 

TipS Dari Tamar: kalau nak masak apa2 jenis masakan sekalipon, jangan bergantung kepada Buku masakan.. buat ikut cara sendiri, Baru puas hati….

Wasalam…

Friday, 4 November 2011

3 Soalan 1 Penampar...

Assalamualaikum...


Jawapan dengan Tamparan...

Pemuda : Anda siapa Dan apakah bisa menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?
Imam : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda.
Pemuda : Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
Imam : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.
Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan:-

1.Kalau memang Tuhan itu ada,tunjukan wujud tuhan kepada saya
2.Apakah yang dinamakan takdir
3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api,tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauhitu?


Tiba-tiba Imam tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.

Wednesday, 2 November 2011

Saya ada cerita Untuk Awak...


Assalamualaikum

Dengan nama Allah...

“Sesungguhnya orang-orang yang suka menyebarkan berita yang memalukan orang Islam (termasuk juga) dalam mana-mana orang, maka bagi mereka itu adalah azab Allah di dunia dan di akhirat Allah mengetahuinya sedangkan kamu tidak mengetahui”.
19: Surah An-Nur

“Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu berita dari seseorang yang zahirnya fasik, maka hendaklah kamu pastikan terlebih dahulu sebelum mempercayainya. Jika tidak kamu menganiayai seseorang dan kamu akan menyesal kemudiannya”.
8: Surah Al-Hujarat

“Dan diharamkan ke atas orang Islam menyebarkan berita yang memalukan kepada seseorang sama ada ianya benar atau bohong. Kalau ianya benar maka ia telah membongkar dan memalukan orang itu dan orang itu adalah haram. Kalau tak benar dia telah memfitnah orang, maka kedua-duanya itu diharamkan”.
- kitab fikah ‘Man Haj’ Mazhab Shafie;

Bagi yang peka, tentu anda dapat teka dua surah diatas ditujukan mengenai apa. :)