Monday, 2 May 2011

Kerana Seringgit

Assalamualaikum... pembuka bicara..
Tamar ingin berkongsi pengalaman tentang seringgit..
ada apa dengan seringgit? 

Kisahnya begini...
 
Pagi tadi Tamar kuar pegi bandar bersama umi. umi bagi not RM50 sebanyak 3keping. RM50 x 3 = RM150 la kan..
ni logo jer.. bukn pejabatnye.. xsempat nk tangkap gambar urusan bayaran tadi...
 
Mula2, Tamar masuk Pejabat TNB, nak bayar bil elekrik(oghe kapong Tamar kato bayar api...)
Lepas 2.. Tamar masuk dalam pasar, g beli sluar jeans n tutt (malu nak sebut boxer)
Lepas bayar sluar, Tamar lintas landasan keretapi, lalu kedai bundle, masuk tengok2 jap, berkenan plak ngn sehelai baju ni, mula2 satu, lepas tu dua lak..duit oh duit, mengalir bagaikan air...


Selesai bayar baju, Tamar pegi Plaza Serangkai Mas, mula2 niat nk g jahit kasut n oter sluar, tapi kedai xbukak lagi. So, Tamar pegi la potong rambut dulu...

Inilah contoh buku yang Tamar beli..

Siap potong rambut, tengok kedai kasut masih xbukak lagi, Tamar pon melencong masuk ke kedai buku Muda Osman, xde target pon nk beli buku apa.. kusyuk dok belek2 buku, terpandang la 1buku ni, tajuk cam menarik, Kisah Cinta Dalam Al-Quran karya Misbah Em Majidy.. tajuk dah cantik, isinya belum Tamar terokai lagi...


Lepas beli buku, Tamar skali lagi ke kedai kasut, dengan anggapan kedai itu dah bukak, namun anggapan Tamar meleset sama sekali kerana kedai itu masih tutup. Jadi, Tamar hanya hantar jeans utk diOter...
bukan makcik ni yg jual ikan tadi...
Tamar kembali ke pasar borong, dalam perjalanan ke tempat prebet sapu, teringat yang umi suh beli ikan haruan,umi cakap nak buat ikan bakar utk Adik Atie sebab dia dijangkiti penyakit campak  (dalam istilah saintifiknya, MEASLES), mula2 tanya harga sekilo, makcik 2 cakap rm10.. bukak wallet, tengok ada rm11, jadi Tamar mintak la stengah kilo, tapi entah macamana makcik 2 boleh mempengaruhi keputusan Tamar, die cakap “sekilo buleh la deh?”.. Tamar pon dengan selamba  beruk jawab “em, buleh”.. tamar keluarkan not rm10 dengan berat hati...

Adoi... kenapa la bengap sangat... tengok dalam wallet ada not rm1 sekeping n 3 posen..   

Mula2 niat nk tepon umi suh mai ambik, lepas tu Tamar batalkan niat, tamar selongkar wallet dan akhirnya terjumpa not rm1 yg menjadi penyelamatku.. cepat2 Tamar cari prebet sapu dan balik umah.. Alhamdulillah.. lega...
cuba tengok betol2...ini contoh jer...
p/s.... RM1 itu adalah pemberian teman sekelasku masa ting 3, ada kenangan pada duit itu, namun apakan daya, terpaksalah aku berpisah dengannya (duit itu) walaupun ku xrela... sob3x....

Inilah kronologi hidup Tamar hari ini...
opss.. umi dah panggil, suh Tamar bakar ikan..
  
Nanti lain masa, Tamar celoteh lagi..  tima kasih kerana sudi membaca..

Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment