Saturday, 21 July 2012

Perempuan Dan Buaya

Masalah Sosial

Ini hanya gambar hiasan, tiada kaitan antara yg hidup atau yg dah meninggal
LELAKI: Perempuan lah punya pasal,dok tayang itu tayang ini,itu gangguan seksual terhadap lelaki... Bila laki rogol, ngorat, culik, tangkap buat bohsia, marah laki plak... Kalau pmpuan smua ikut syariat islam, tak menggoda, pakai pakaian gelap dan suram, berpurdah, tak make up lebih2, tak tabarruj, baru lah nafsu lelaki jatuh... Ni tidak, bila kluar rumah, bersiap je berjam2, smua tu sbb nak goda lelaki, nak lelaki kat luar sana tgk diorang tu cantik, gorgeous, vouge, awesome, phewwit, de bomb..

PEREMPUAN: Ape plak salah pmpuan? Salah laki la... Biarlah kami nak dedah sana sini, nak tnjuk bodi kami, bodi kami kan cantik? kalau tak tunjuk, rugi lah... Kecantikan utk ditunjuk, bkn utk disimpan, sbb tu fitrah kami sbg pmpuan ni lain... Kami nak kelihatan cntik... Cuba tgk kat kedai2, barang yg cantik2 org letak kt tampat display kan? baru kedai2 diorang tu berseri2 dan menarik pelanggan kan? Yg korang tu tak tunduk pandangan tu knapa?? Kan quran suruh laki tunduk kan pandangan? Menayang kecantikan itu fitrah kami... Korang lah yg kena tnduk pandangan....

LELAKI(mereka buntu lalu menolak IBNU BATOOTA ke depan utk menjwab): Ehem ehem...... ok makcik2 sekalian... ok lah... Sy pejam mata ye, takut tergoda dgn makcik2 smua... (smbil pejam mata)... Ok, skrg sy nak tnya satu soalan...cuba makcik2 jawab..

PEREMPUAN: 100 soalan pon kami jawab laaa!! (geram dipanggil makcik)

IBNU BATOOTA: Baik, soalan sy, kalau dalam sebuah sungai tu ada baaaaaaaaaanyak sgt buaya lapar........ Tiba2 seorang wanita terjun ke dalam nya utk bermandi manda dgn rela hati tanpa dipaksa, bahkan marah melenting bila dihalang.. Dia jwb, "hei, apa kau sibuk2? Suka hati aku la nak terjun ke tak? Badan aku, bukan badan kau!"
Kemudian wanita itu diratah ratah oleh buaya lapar tadi... Lalu dia menangis dan mencela buaya tu,"
buaya bodoh!semua buaya sama je!"..
Soalan sy, siapakah yg bodoh?

PEREMPUAN: MESTILAH PEREMPUAN TU...APE KE BENGONG SGT DAH TAU BANYAK BUAYA DLM SUNGAI TU, DIA PERGI TERJUN...

IBNU BATOOTA: Ouh.................. Kalau pmpuan tu lalu kat sungai tu dgn sampan? Bahaya tak bg perempuan tu?

PEREMPUAN: Tergantung sampannya tu, kalau kecik sgt... Buaya tu boleh terbalikkan dan makan pmpuan tu kan?

IBNU BATOOTA: Jadi kalau naik kapal yg besar, selamat la kan?

PEREMPUAN: Itu semestinya..  Jadi? Apa kaitannya dgn perbincangan kita?

IBNU BATOOTA: Lelaki itu umpama buaya...... Sentiasa menunggu peluang mahu menerkam mangsa.. Bahkan lelaki jahat selalu digelar buaya darat.... Sampan pula umpama syariat islam menyuruh kita menutup aurat... Jadi bila perempuan keluar rumah, dlm keadaan menggoda, tak tutup aurat, mereka umpama terjun dlm sungai yg penuh buaya lapar, bila ada peluang, mereka akn diterkam.. Kalau mereka kluar dlm keadaan tutup aurat, tp pakai ketat2, muka penuh solek, mereka umpama menyeberangi sungai dgn rakit, peluang utk smpai ke destinasi tu ada tp sikit... Buaya langgar skit je boleh tumbang... Kalau mereka kluar dgn menutup aurat yg sempurna, pakaian mereka berwarna suram, gelap, hitam, umpama istri2 nabi dan istri2 sahabat nabi, berpurdah, keluar bersama mahram, tak tergedik2... Mereka umpama kapal titanic menyeberangi sungai tu.. X ada sekor buaya pun berani dekat......

Jadi kalian sendiri yg jawab td, perempuan tak jaga aurat tu yg bodoh kan?

PEREMPUAN: huuwaaaaa~~~~~x aci!x aci! ni yg x suka ckp ngn ibnu batoota ni...

IBNU BATOOTA:(sambung main angry bird)

Credit to: Ibnu Batoota

Tamar sekadar berkongsi jer, semoga apa yg disampaikan menjadi peringatan buat kita semua.. insyaallah.. selamat beramal..
Wasalam..

4 comments:

  1. Cite yg menarik perhatian an :) kdang2 an sendiri selalu marahkan laki.. tp bile bace cite nie, wat an dapat jawapan sebenar.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tima kasih cik an, semoga kita sama2 mendapat manfaat darinya...

      Delete
  2. ok. kesimpulannya, sama-samalah kita menjaga diri masing-masing.. tidak boleh hanya menyalahkan 1 pihak sja...hihihihi. ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu wahai cikgu lina.. jaga diri dan terima teguran dengan hati yg terbuka..

      Delete