Tuesday 11 December 2012

Seperti Apa Kelantan itu?


Sajak yang dideklamasikan oleh artis Indonesia, Meyda Sefira (Pelakon Ketika Cinta Bertasbih) dalam program Bicara Selebriti sempena Hari Hiburan Islam Kelantan yang telah diadakan pada 1 Disember 2012 bertempat di Stadium Sultan Muhammad ke-IV dan dihadiri oleh kira-kira 20 000 hadirin.

~SEPERTI APA KELANTAN ITU ~

Pertama kali khabar itu datang,
Khabar undangan dari negeri nun jauh di seberang sana,
Sebuah negeri bernama Kelantan.
Kelantan.. Soalan itu menjadi pertanyaan besar,
Pertanyaan besar yang meliputi ruang fikirku
Pertanyaan besar yang meliputi ruang waktuku

Seperti apa negeri Kelantan itu
Seperti apa masyarakatnya, seperti apa budayanya
Dan waktu pun terus beranjak, hingga waktu itu pun tiba

Aku menjejakkan kaki di negeri yang baru
Di negeri yang masih misteri di dalam fikiranku
Sedikit demi sedikit cuba aku selami
Sedikit demi sedikit cuba aku jawab pertanyaan yang berkecamuk di pemikiranku

Oh Ini Kelantan
Sebuah negeri yang cantik, yang cantik tidak hanya dari kulit luarnya, namun cantik yang sesungguhnya
Kenapa aku bisa berkata seperti itu
Kerna di sini aku ketemui lagi kepingan ilmu yang aku akan terus menambah wawasanku
Di sini aku temui budaya mengagumkan
Budaya yang menjunjung tinggi nilai-nilai keIslaman
Budaya Islam sebagai landasan pemerintahannya
Budaya Islam sebagai roh masyarakatnya
Dan di sini juga aku bertemu dengan wanita-wanita yang tangguh
Wanita-wanita yang ikhlas menjalankan perannya sebagai ibu
Peran sebagai madrasah ilmu pertama untuk anak-anaknya, untuk buah hatinya, untuk pejuang-pejuang Allah

Ya Allah, sujud syukurku untuk Engkau
Kerana Engkau telah hadirkan aku di negeri ini
Di negeri yang insyaAllah penuh berkahMu
Di negeri yang penuh ulama-ulamaMu
Di negeri yang pemimpin tawanMu
Di negeri di mana umatMu saling mencintai sesamanya kerana Engkau ya Allah

Ya Allah, berkahilah perjalananku ini
Ya Allah limpahi masyarakat, limpahi pemimpin negeri Kelantan, limpahi ulama-ulamanya dengan petunjukMu, dengan rahmatMu, dengan nikmatMu dan dengan perlindunganMu.

Amin.. amin. Ya Rabbal 'Alamin 


TV Wau : Terajui Informasi
Like page kami : TV Wau
FULL Video : KLIK SINI


No comments:

Post a Comment