Friday, 1 April 2011

BUAH - BUAHAN DAN NOSTALGIA



Duk di tepi tingkap, teringat pulak zaman kecik2 dulu.. terasa lapar bila terkenang buah2an kat kampong... rasenye sekarang tengah musim buah (rasa je).... Ada beberapa jenis buah-buahan yang mengimbau masa kecil Tamar.. Antaranya ialah :

Orang kampung Tamar panggil buah ni buah katak puru. Kenapa katak puru? Sebab kulit buah ini berkerutu, macam kulit katak kan.. Rasanye sungguh sedap walaupun rupanye nampak buruk. Tapi masa makan jangan la ingat kat katak, nnt termuntah pulak.... haha.. skrang Tamar blajar kat utara, owg sini panggil buah ni buah nam-nam..nama je beza, asal dari family yg sama....

Hmm.. yang ni plak kami panggil woh chupu... pokoknya rendang, daun lebat..  sampaikan nk petik buah pon susah... rasanya manis, ada jgk yg masam.. hati2 bila makan, sebab buah ni bergetah... nanti xpasal2 berjahit pulak bibir 2.. 


Sorong papan tarik papan,
Buah keranji dalam perahu;
Suruh makan say makan,
Suruh mengaji saya tak tahu.
Ini antara pantun yg slalu Tamar ungkap masa kecik dulu... hahaha...
Buah keranji yang masak wana hitam, Nampak macam buruk, tapi rasanya sedap, rasa masam2 manis (macam filem Pramlee la plak, haha).. pokoknya? Tamar pon xpnah tengok.. kadang2 bila umi g Bandar, umi xlupa utk beli buah ni...

 
Ni pulak namanya buah keriang.. buahnya kecil cam buah tasbih abah Tamar, warnanya kehitaman apabila masak. Buah ini enak dimakan begitu sahaja, atau direndam dengan air garam semalaman dan dimakan. Rasanya manis-manis kelat...! teringat masa kecik2 dulu, slalu jgk la lepak atas pokok keriang, pokok 2 kt tengah sawah, bila terdengar bunyi azan, terus terjun turun, lari balik umah, bersiap utk g surau... p/s.. sebab umi marah klu xg solat kt surau..

Mungkin itu sahaja untuk entry kali ini. Masih banyak lagi buah-buahan yang enak dimakan dan susah dijumpai masa sekarang.. betul tak?
Insyaallah panjang umor Tamar akan mengarang lagi..

*Gambar2 ambik dalam intenet je..

4 comments:

  1. bestnyer buah kata puru tue..hehe~ ade dop? nok2...

    ReplyDelete
  2. raso ado kt pohon.. klu nak, kena la mai umah...

    ReplyDelete
  3. yak, ari tue g doh dumoh, tak key nok g lg kot :P

    ReplyDelete
  4. mari la, dop kena cukai pom... haha

    ReplyDelete